autor: radca prawny Michał Szefliński - prawnik Konin

Uprawnienia kupującego w związku z wadą towaru, także nieruchomości



tel. 664 963 433

Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny konin prawnik konin adwokat konin

rozwód konin odszkodowanie konin alimenty konin kontakty z dzieckiem zus konin prawnik Konin radca prawny konin adwokat konin

Artykuł

08 czerwca 2025
person giving brown box

Blog prowadzony przez prawnika z Konina - radcę prawnego Michała Szeflińskiego. Jeżeli jesteś zainteresowany moją pomocą w rozwiązaniu Twojego problemu prawnego - skontaktuj się ze mną - zakładka Kontakt (kliknij tutaj).

 

 

Reklamacja

 

Podstawą reklamacji mogą być regulacje dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (rękojmia za wady) albo gwarancja (o ile została udzielona).

To do konsumenta należy wybór podstawy składania reklamacji – przedsiębiorca nie może tego narzucić lub zmienić decyzji konsumenta. Aby skutecznie dochodzić swych praw, konsument powinien znać specyfikę obydwu dróg reklamacyjnych.

 

Różnica między rękojmią a gwarancją

 

Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie sprzedawcy lub producenta do naprawy lub wymiany towaru, gdy okaże się on wadliwy. Udzielana jest zazwyczaj na okres od roku do nawet kilku lat - w zależności od tego, jakiego produktu dotyczy. Gwarancja może obejmować różne rodzaje usterek i awarii - jej zakres zwykle jest określony przez gwaranta (podmiot udzielający gwarancji - zazwyczaj jest to producent) w dokumencie, zwanym potocznie właśnie gwarancją,  i może obejmować bezpłatną naprawę, wymianę na nowy egzemplarz lub zwrot pieniędzy.

Rękojmia za wady to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady (fizyczne lub prawne) towaru, o których kupujący nie wiedział w momencie zakupu. Obowiązuje ona na podstawie art. 558 § 1 Kodeksu Cywilnego bez względu na to, czy towar jest objęty gwarancją, czy też nie. Okres rękojmi wynosi 2 lata (5 lat w przypadku nieruchomości) od daty wydania rzeczy kupującemu i obowiązuje zarówno w przypadku wad fizycznych, jak i prawnych. 

Konsument może skorzystać z rękojmi w przypadku, gdy zauważy wadę towaru we wskazanym terminie, która to wada istniała w momencie zakupu lub pojawiła się z przyczyny tkwiącej w towarze. 

 

W niniejszym artykule omówione zostanie postępowanie w przypadku reklamacji z tytułu rękojmi za wady.

 

Rękojmia za wady

 

Rękojmia za wady uregulowana została w artykułach 556 i następnych Kodeksu cywilnego. Podstawowa zasada brzmi, że sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę. Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

 

Warto również pamiętać, że rzecz sprzedana ma wadę także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

 

Wyjątkiem wyłączającym odpowiedzialność sprzedającego jest np. sytuacja, gdy kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

 

Uprawnienia kupującego

 

W przypadku ujawnienia wady kupujący może żądać od sprzedawcy:

1) bezpłatnej naprawy,

2) wymiany towaru na nowy,

3) obniżenia lub zwrotu ceny.

 

 

To kupujący wybiera, czy woli, aby daną rzecz naprawić, czy wymienić na nową, a wybór ten jest wiążący dla sprzedawcy. 

 

Żądanie obniżenia ceny (zwrotu części ceny zakupu) lub zwrotu całości ceny (odstąpienie od umowy) może mieć miejsce wówczas, gdy sprzedawca nie naprawi bądź nie wymieni rzeczy niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego, a także, gdy rzecz była już wymieniana bądź naprawiana, i nadal ma wadę. Oczywiście żądania takie są możliwe także wówczas, gdy rzeczy nie da się naprawić lub wymienić.

 

Należy pamiętać, że żądanie zwrotu całej zapłaconej ceny (odstąpienie od umowy) możliwe jest tylko w sytuacji, gdy stwierdzona wada ma charakter istotny.

 

Dodatkowo kupujący zmoże żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady. Nie wyłącza to również możliwości dochodzenia przez kupującego naprawienia szkody na zasadach ogólnych, uregulowanych w innych przepisach Kodeksu cywilnego.

 

Terminy

 

Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu.

 

Roszczenia kupującego z tytułu rękojmi przedawniają się jednak z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest natomiast konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminów określonych powyżej, tj. 2 lat, a w przypadku nieruchomości 5 lat.

 

Należy przy tym podkreślić, że upływ terminów 2 letniego lub 5 letniego nie wyłącza uprawnień z rękojmi, jeśli sprzedawca wadę podstępnie zataił. Nadal obowiązuje jednak w tym przypadku termin 1 roku od stwierdzenia wady na dochodzenie roszczeń.

 

Postępowanie sądowe

 

W razie niemożności polubownego rozwiązania sporu ze sprzedawcą koniecznym może okazać się, w celu dochodzenia swoich praw, wytoczenie powództwa w postępowaniu cywilnym. Sądem właściwym na zasadach ogólnych jest tu sąd siedziby (miejsca zamieszkania) sprzedawcy, ale w sporze konsumenta z przedsiębiorcą konsument może wnieść pozew również przed sąd swego miejsca zamieszkania.

 

 

 

 

Zapraszam do kontaktu.

 

autor: radca prawny Michał Szefliński

 

RĘKOJMIA ZA WADY

Prowadzę sprawy na terenie właściwości wszystkich sądów w Polsce, w szczególności w następujących miastach:

  • Konin

  • Koło

  • Turek

  • Słupca

radca prawny Konin
radca prawny konin w koninie adwokat konin adwokat w koninie rozwód konin odszkodowanie w koninie zasiedzenie alimenty konin odszkodowanie konin spadek ZUS

Al. 1 Maja 11/18

62-510 Konin

Przed wizytą proszę o kontakt telefoniczny

              nr konta bankowego

              77 1240 1415 1111 0011 0482 6231

             

                tel. 664 963 433                 

             

 

               

             kancelaria@radca-szeflinski.pl

 

Kontakt ze mną

Jestem tutaj

Radca prawny z Konina, gdzie mieszkam i pracuję. Na pierwszym 

miejscu zawsze stawiam interes i

dobro klienta.

O mnie

Prowadzę sprawy na terenie właściwości wszystkich sądów w Polsce, w szczególności w następujących miastach:

  • Konin

  • Koło

  • Turek

  • Słupca